Latest Highlight

“ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြး အေျဖရွာမႈကို ေလ႔လာျခင္း” အပိုင္း(၁)

"Learning the negotiated settlement"

“ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးၿပီး အေျဖရွာတာဟာ စစ္အစိုးရအႏုိင္ရဖုိ႔လည္းမဟုတ္လုိ၊ ကၽြန္မတို႔ အႏုိင္ရဖို႔လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ျပည္သူေတြ အႏုိင္ရဖို႔သာျဖစ္ပါတယ္” (ျမန္မာ႔ဒီမိုကေရစီေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္- ၁၉၉၄ခုႏွစ္က အေမရိကန္ ကြန္ဂရက္အမတ္ Bill Richardson ေတြ႔ဆုံအၿပီး ေျပာဆိုခ်က္)။

"Let us never negotiate out of fear". "But let us never fear to negotiate". John F. Kennedy.
“ေၾကာက္ေနလို႔(အေၾကာက္တရားေၾကာင္႔)ေတာ႔ ဘယ္ေတာ႔မွ ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးျခင္း အမႈကိုမျပဳေလႏွင္႔။ ေတြ႔ဆုံ ေဆြးေႏြး ရမွာကိုသာ ဘယ္ေတာ႔မွ မေၾကာက္ၾကႏွင္႔” အေမရိကန္ သမၼတ ေဟာင္း ဂၽြန္အဲ(ဖ္)ကေနဒီ။ 


 “ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးအေျဖရွာျခင္း”ကို နားလည္ခံယူႏုိင္ဖို႔ဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီစိတ္ဓါတ္၊ ဒီမိုကေရစီအေတြးအေခၚ အေလ႔အက်င္႔ရွိဖို႔ မျဖစ္မေန လိုအပ္တယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြက ေထာက္ျပၾကပါတယ္။ အာဏာရွင္၀ါဒ၊ အစြန္းေရာက္၀ါဒ၊ အေျပာင္းအလဲကို မလုိလားတဲ႔၊ အေတြးအခၚသစ္ကို ေနရာမေပးတဲ႔ တရားေသ၀ါဒ ေတြရဲ႕ အေငြ႔အသက္ေတြျဖစ္တဲ႔ အစဲြအလန္းေဟာင္း အယူအဆေဟာင္း ေတြကို ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲ ပစ္ၿပီး၊ မွားယြင္းေနတဲ႔၊ ေခတ္မမွီေေတာ႔တဲ႔ အေတြးအေခၚေဟာင္းေတြကို စြန္႔လႊတ္ပစ္ႏိုင္ရမွ သေဘာေပါက္၊ ပိုက္ေထြးႏုိင္မယ္လို႔ ဆိုေနၾကပါတယ္။ မိရုိးဖလာ ေဘာင္ကန္႔ စဥ္းစားနည္းကုိ ေက်ာ္လြန္ၿပီး “Critical thinking” (အကန္႔အသတ္၊ ေဘာင္ေက်ာ္ စဥ္းစားနည္း)၊ “Creative thinking”(အစဲြအလန္းကင္းၿပီး ဓမၼဓိဌာန္က်က် စဥ္းစားနည္း)ေတြကို အေျခခံၿပီး စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏို္င္ျခင္းမရွိပဲ၊ “To agree to disagree” (သေဘာမတူမႈကို သေဘာတူျခင္း) ဆိုတဲ႔ လစ္ဘရယ္လ္ သေဘာထားကို မေမြးယူႏုိင္ပဲႏွင္႔ေတာ႔ နားလည္လက္ခံဖို႔ မလြယ္ဘူးလို႔ သတိေပးၾကပါတယ္။ Zero sum theory လို႔ ေခၚတဲ႔ “သုံညႂကြင္း နိယာမ” မိမိ(သို႔)မိမိအဖဲြ႔အစည္းရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားဟာ မိမိ(သို႔)မိမိႏွင္႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ အဖဲြ႔အစည္းရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားႏွင္႔ အခါခပ္သိမ္း ဆန္႔က်င္ေနတယ္”ဆိုတဲ႔ အျမင္က်ဥ္းစဥ္စားနည္းထဲက ထြက္ႏိုင္ဖို႔ၿပီး “မိမိ(သို႔) မိမိအဖဲြ႔အစည္းရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားဟာ မိမိ(သို႔)မိမိႏွင္႔ဆန္႔က်င္ဘက္အဖဲြ႔အစည္းရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားႏွင္႔ အခါခပ္သိမ္း ဆန္႔က်င္ မေနပါဘူး” Non-Zero sum theory ဆိုတာကို ေကာင္းေကာင္းနားလည္ဖို႔ က ေသာ႔ခ်က္ အက်ဆုံးပဲလို႔ ေျပာေနၾကပါတယ္။ ဒါေတြႏွင္႔ တခ်ိန္တည္းမွာ “မူ”အေပၚမွာရပ္ၿပီး။ “မူ”အရ ဆုံးျဖတ္လုပ္ကိုင္တတ္ဖို႔ကလည္း မလြဲမေသြ လိုအပ္ေၾကာင္း ျဖည္႔စြက္ေျပာဆိုၾကပါတယ္။

ဒါေၾကာင္႔လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ဒီမိုကေရစီအေရးရဲ႕ ေသာ႔ခ်က္ဟာ စိတ္ဓါတ္ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္တယ္၊ စိတ္ဓါတ္ႏွင္႔စဥ္းစားနည္းေျပာင္းဖို႔လိုတယ္လို႔ ဟုိးအေစာႀကီး ၁၉၈၈ခုႏွစ္ ကတည္းက စိုက္လိုက္မတ္တတ္ ေျပာဆိုသတိေပးလာတာ ဒီကေန႔အထိပါပဲ။ 

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က လြန္ခဲ႔တဲ႔ ၂၀၁၁၊ စက္တင္ဘာလ(၁၅)ရက္ေန႔၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဒီမိုကေရစီေန႔မွာ အခုလိုေျပာခဲ႔တာကို ျပန္ၿပီးတင္ျပပါရေစ။ 

“က်မတို့​ရဲ့​ ဒီမိုက​ေရစီ​ေတာ္လွန္​ေရး​ဆိုတာ တကယ္​ေတာ့​ စိတ္ဓာတ္​ေတာ္လွန္​ေရး​ပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒီမိုက​ေရစီ ခိုင္မာ​ေအာင္ လုပ္ဖို့​ဆိုလို့​ရွိရင္ ကိုယ့္​စိတ္​ေတြက တကယ့္​ကို ဒီမိုက​ေရစီနဲ့​ ဆီ​ေလ်ာ္တဲ့​စိတ္​ေတြ ျဖစ္ရမယ္။ ဒီမိုက​ေရစီနဲ့​ဆီ​ေလ်ာ္တဲ့​ စိတ္ဓာတ္​ေတြကို က်မတို့​ေမြး​ျမဴရမယ္။ က်မတို့​ပါး​စပ္က​ေနၿပီး​ေတာ့​ ဘယ္လိုပဲ​ေျပာ​ေန​ေျပာ​ေန စိတ္က​ေန ၿပီး​ေတာ့​ မပါလို့​ ရွိရင္ က်မတို႔ ​ေအာင္ျမင္​ေအာင္ လုပ္နိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး​။ က်မတို့​ စိတ္ဓာတ္​ေတာ္လွန္​ေရး​ဆိုတာ စိတ္ကို​ေျပာင္း​လဲ ျခင္း​ပဲ။ ​ေတာ္လွန္​ေရး​ဆိုတာဟာ အ​ေျခအ​ေနတခုကို သိသိသာသာ တခါတည္း​ ​ေျပာင္း​လဲပစ္လိုက္တာ ပဲ။ ထင္သာျမင္သာျဖစ္​ေအာင္လို့​ အ​ေျပာင္း​အလဲ အႀကီး​ႀကီး​ ျဖစ္​ေအာင္လို့​ လုပ္လိုက္တာပဲ။”


“က်မတို့​ ဒီမိုက​ေရစီ ရခ်င္တယ္ဆိုရင္၊​ ဒီမိုက​ေရစီ ခိုင္ၿမဲခ်င္တယ္ဆိုရင္ က်မတို့​ရဲ့​စိတ္​ေတြကို ဒီမိုက​ေရစီနဲ့​ထိုက္တန္​ေအာင္လို့​ လုပ္ရမယ္။ ဒီမိုက​ေရစီနဲ့​ မသင့္​ေလ်ာ္တဲ့​ စိတ္​ေတြ၊​ ဒီမိုက​ေရစီနဲ့​ မသင့္​ေလ်ာ္တဲ့​ အျမင့္​ေတြကို က်မတို့​ က​ေျပာင္း​ကျပန္ကို ျဖစ္​ေအာင္လုပ္ၿပီး​ေတာ့​ ျပန္လွန္ၿပီး​ေတာ့​ ​ေတာ္လွန္ပစ္လိုက္ရမယ္။ ​ေတာ္လွန္ၿပီး​ေတာ့​မွ ဒီမိုက​ေရစီနဲ့​ထိုက္တန္တဲ့​ စိတ္ဓာတ္​ေတြကို က်မတို့​ ​ေမြး​ျမဴရမယ္။”
“မူ”အေပၚမားမားမတ္မတ္ရပ္ဖို၊႔ အေျပာင္းအလဲကို လက္ခံၿပီး ေပ်ာ႔ေျပာင္းမႈရွိဖို႔ အေရးႀကီးပုံႏွင္႔ တရာေသ ဆုပ္ကိုင္ထားမႈမွားယြင္းေၾကာင္းကိုလည္း အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ထူ​ေထာင္ျခင္း​ ၂၃ ႏွစ္ျပည့္​အထိမ္း​အမွတ္ေန႕က အခုလို ေျပာပါေသးတယ္။ 

“အခ်ိန္ကာလ​ေတြအတြက္ အ​ေၾကာင္း​တရား​အား​ျဖစ္ အတိတ္ရယ္၊​ ပစၥုပၸန္ရယ္၊​ ​ေနာင္လာမယ့္​ အနာဂတ္ရယ္ ဆိုၿပီး​ရွိတယ္။ အဲ​ေတာ့​ က်မတို့​ အခု ပစၥုပၸန္မွာ ​ေရာက္​ေနတဲ့​အခါမွာ အတိတ္ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ရဲရဲဝံ့​ဝံ့​နဲ့​ ျပန္ၿပီး​ၾကည့္​နိုင္ရမယ္။ အတိတ္ရဲ့​ အျဖစ္အပ်က္​ေတြကို သင္ခန္း​စာယူရမယ္။ ပစၥုပၸန္နဲ့​ အနာဂတ္အတြက္ အက်ိဳး​ရွိ​ေအာင္၊​ တခ်ိန္တည္း​မွာပဲ က်မတို့​က အတိတ္ရဲ့​ ခ်ုပ္​ေႏွာင္မႈကို မခံရ​ေအာင္ ​ေနနိုင္ရမယ္။ ဒါမွလည္း​ က်မတို့​ဟာ ပစၥုပၸန္မွာ မွန္မွန္ကန္ကန္နဲ့​ ဆက္ၿပီး​သြား​နိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
……………….အနာဂတ္ကို ရင္ဆိုင္ရဲတဲ့​သတၲိဆိုတာ ပစၥုပၸန္နဲ့​ အတိတ္ကို ရဲရဲဝံ့​ဝံ့​ ညႇိႏွိဳင္း​မွ ျဖစ္​ေပၚလာမွာပါ။ အတိတ္နဲ့​ ပစၥုပၸန္ကို ရဲရဲဝံ့​ဝံ့​ မညႇိႏွိဳင္း​တဲ့​လူ​ေတြက အနာဂတ္ကို သတၲိနဲ့​ ရင္ဆိုင္နိုင္တယ္ဆိုတာ မျဖစ္နိ္ဳင္ဘူး​။ က်မတို့​ဟာ တ​ေလ်ွာက္လံုး​ သတၲိကို လိုအပ္ခဲ့​တဲ့​သူ​ေတြျဖစ္ပါတယ္။

……… အဖြဲ့​ခ်ုပ္က ကနဦး​ကတည္း​က ​ေတြ႕​ဆံု​ေဆြး​ေနြး​ေရး​နဲ့​ အ​ေျဖရွာမယ္။ အၾကမ္း​မဖက္တဲ့​ လမ္း​စဉ္ကို သြား​မယ္ဆိုၿပီး​ ဆံုး​ျဖတ္ခဲ့​တာျဖစ္တယ္။ ဒါ​ေတြက မူ​ေတြပါပဲ။ မူ​ေပၚမွာ က်မတို့​က မား​မား​မတ္မတ္ ရပ္တည္မယ္။ ဒီမူ​ေပၚမွာ ရပ္တည္ၿပီး​ က်မတို့​က ​ေျပာင္း​သာျပင္သာ ရွိတဲ့​အ​ေနအထား​မွာ အၿမဲက်မတို့​ ​ေနသြား​မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုဒီအတိုင္း​ ဘယ္​ေတာ့​မွ မ​ေျပာင္း​မလဲ လုပ္မယ္ဆိုတဲ့​ စိတ္ဓာတ္မ်ိဳး​ က်မတို့​မထား​ပါဘူး​။ ကမ႓ာႀကီး​က ​ေျပာင္း​လဲ​ေနတယ္။ အခ်ိန္ကာလက ​ေျပာင္း​လဲ​ေနတယ္။ တရား​အရ ​ေျပာရမယ္ဆိ္ဳရင္ အနိစၥတရား​ဆိုတာ အၿမဲရွိ​ေနတယ္။ ဒီလို​ေျပာင္း​လဲ​ေနတဲ့​ ​ေလာကႀကီး​မွာ က်မတို့​ မ​ေျပာင္း​မလဲ သြား​မယ္ဆိုတာ​ေတာ့​ မျဖစ္နိုင္ပါဘူး​။ ဒါ​ေပမယ့္​လည္း​ က်မတို့​က မူ​ေတာ့​ရွိရမယ္။ မူ​ေတြ​ေပၚမွာ ရပ္တည္ၿပီး​ေတာ့​ တရား​မွာလည္း​ တရား​ဆိုတာရွိတာပဲ ဒီတရား​ေပၚမွာ ရပ္တည္ၿပီး​ေတာ့​ အနိစၥကို လက္ခံရသလို က်မတို့​က က်မတို့​ရဲ့​ မူ​ေတြ​ေပၚမွာ ဒီမိုက​ေရစီ ရရွိ​ေရး​အတြက္ က်မတို့​ ကိုင္ဆုပ္ထား​တဲ့​မူ​ေတြ​ေပၚမွာ ရပ္​ေနၿပီး​ေတာ့​ ​ေပ်ာ့​ေပ်ာ့​ေပ်ာင္း​ေပ်ာင္း​နဲ့​ ဆက္လုပ္သြား​မွာပါ။ 
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ ၁၉၈၈ခုႏွစ္ေႏွာင္းပိုင္းက ေျပာဆိုခဲ႔တဲ႔ ေအာက္ပါ စကားလုံးေတြဟာလည္း မွတ္သား စရာေကာင္းလွပါတယ္။

“Flexibility is not a weakness and rigidity is not a strength” (အေပးအယူ အေလွ်ာ႔ အတင္း လုပ္ျခင္းဟာ အားနည္းေပ်ာ႔ညံ႔မႈ မဟုတ္သလို အေပးအယူအေလွ်ာ႔အတင္းမလုပ္ပဲ ေခါင္းမာ၊ သေဘာထား တင္းျခင္း ဟာလည္း အားႀကီးမႈ၊ သတၱိေကာင္းမႈ မဟုတ္ပါဘူး။ (တကယ္ေတာ႔ ေခါင္းမာ၊ သေဘာထားတင္းသူ ဟာ ေၾကာက္ရြံ႕မႈေအာက္က်ေရာက္ေနလို႔ပဲတဲ႔)။

ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးၿပီး အေျဖရွာတာႏွင္႔ ပတ္သက္တဲ႔ အထင္ရွားဆုံး ဥပမာ ကေတာ႔ ၁၉၇၄ခုႏွစ္က ကင္႔ေဒးဗစ္ (Camp David) အပန္းေျဖစခမ္းမွာ အေမရိကန္သမတ ဂ်င္မီကာတာ အစိုးရရဲ႕ ဦးေဆာင္ေအာက္မွာ ဟားဗတ္ တကၠသိုလ္က ပညာရွင္မ်ားရဲ႕ အၾကံျပဳခ်က္မ်ားႏွင္႔ အီဂ်စ္ႏွင္႔ အစၥေရးတို႔အၾကား ျပဳလုပ္ခဲ႔တဲ႔ ေတြ႔ဆုံ ေဆြးေႏြး မႈ ပါပဲ။ အဲဒီေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးမႈကို အဆင္႔(၃)ဆင္႔ခဲြၿပီးလုပ္ခဲ႔ၾကတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ အဲဒီ အဆင္႔(၃)ဆင္႔ဟာ ေနာက္ပိုင္းမွာ ကမာၻ႔ စံႏႈန္းတစ္ခုလိုျဖစ္လာခဲ႔ပါတယ္။ 

ပထမ အဆင္႔ကို Minimum Agreement (အနိမ္႔ဆုံး သေဘာတူခ်က္)လို႔ေခၚဆုိၿပီး၊ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ အနိမ္႔ဆုံး သေဘာတူႏုိင္တဲ႔ အခ်က္ေတြကို ရွာပါတယ္။ မတူတာေတြကို ခဏေဘးဖယ္ထားၿပီး၊ လက္ေတြ႔လုပ္ႏိုင္မယ္႔ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို ရွာေဖြတာျဖစ္ပါတယ္။ ( အဲဒါက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင္႔ ၀န္ႀကီးဦးေအာင္ၾကည္တို႔အၾကားႏွင္႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင္႔ သမတဦးသိန္းစိန္တို႔အၾကား ကနဦးပိုင္းက ေျပာဆိုေဆြးေႏြးခဲ႔တာေတြႏွင္႔ ဆင္ဆင္တူပါတယ္။ "မတူတာေတြကို ခဏေဘးဖယ္ထားၿပီး တိုင္းျပည္အတြက္ အက်ိဳးရွိမယ္႔ ဟာေတြကို လုပ္ၾကဖို႔ သေဘာတူခဲ႔တာႏွင္႔ဆင္ဆင္တူပါတယ္" 

ဒုတိယအဆင္႔က အနိမ္႔ဆုံး သေဘာတူႏုိင္တဲ႔ အခ်က္ေတြအေပၚ အေျခခံထားတဲ႔လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို လုပ္ရင္းႏွင္႔ Confidence Building Measures (ယုံၾကည္မႈတည္ေဆာက္တဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္) ေတြကို လုပ္ကိုင္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ယုံၾကည္မႈတည္ေဆာက္တဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြဟာ အလြန္သိမ္ေမြ႔ ၿပီး၊ အမွားမခံႏိုင္တဲ႔ အဆင္႔ျဖစ္တာမို႔ သတိႀကီးႀကီးထားၿပီးလုပ္ရပါတယ္တဲ႔။ ဒီလုပ္ငန္းစဥ္ႏွင္႔ သက္ေသထူ ရတာေတြက

တဘက္ႏွင္႔တဘက္ ရန္လိုမုန္းတီးမႈ မရွိေၾကာင္းသက္ေသထူရပါတယ္။ တဘက္ရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားဟာ အျခားတဘက္ရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားႏွင္႔ မဆန္႔က်င္ပဲ၊ ႏွစ္ဖက္အက်ဳိးတူ တုိင္းျပည္ေကာင္းက်ဳိးကို လုပ္ႏုိင္ ေၾကာင္းျပသဖို႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ေရာ၊ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရကပါ က်ဳိးပမ္းေနတာကိုေတြ႔နုိင္ပါတယ္။ 

တင္၀င္း၊
FWUBC

  1. Thanking you!

Write A Comment

Rohingya Exodus